Slapen als een roos

Slapen als een roos

Slapen als een roos, ik deed het vaak niet. “De uren die ik niet geslapen heb in de tijd dat mijn man ziek was, zijn niet te tellen. Veelal lag ik te piekeren terwijl manlief in dromenland was….”

Piekeren kost je je nachtrust

Het is logisch dat je ligt te piekeren als je veel aan je hoofd hebt en je zorgen maakt. Maar piekeren kost je je nachtrust, dus daar knap je niet van op.

In de zes en een half jaar dat mijn man ziek was waren er perioden dat ik sliep als een roos. Maar die waren vele malen korter dan de perioden dat ik na een paar uur wakker werd en begon te piekeren. Het lukte dan niet om mijn gedachten rustig te krijgen, ze sprongen heen en weer in mijn hoofd. En alles ging door elkaar en alles kwam voorbij op zo`n nacht. Hoe het mijn man ging en hoe het verder moest, hoe de kinderen te ondersteunen in hun verdriet. Hoe het zou zijn om alleen verder te moeten. Of ik wel of niet mee durfde op een personeelreisje naar het buitenland. Ook hele gesprekken deed ik na, zat weer te luisteren naar wat de arts had te zeggen. Hadden we niet iets gemist?  Dromen deed ik niet piekeren des te meer.

Op een nacht was ik het zo zat om maar te proberen in slaap te vallen dat ik uit bed stapte. De badjas aantrok en naar beneden ging waar ik een klein leeslampje aandeed. Ik warmde een beker melk op en pakte pen en papier.  En begon te schrijven wat er maar in me opkwam. Zo belandden mijn gedachten op een wit blaadje. Erover nadenken hoe het op dat blaadje terecht kwam deed ik niet. De pen vloog over het papier en de woorden stroomden uit de pen en uit mijn hoofd.

Slapen als een roos

Daarna kroop ik weer in bed en sliep als een roos. Sinds die ene nacht lag ik niet meer te piekeren. Wanneer ik toch wakker werd en begon te malen gunde ik mezelf het moment om alles van me af te schrijven wanneer de rest van het gezin in diepe rust was. Het leverde mij niet alleen een betere nachtrust op maar het zorgde voor meer ontspanning overdag. Bovendien is goed slapen ontzettend belangrijk voor je gezondheid.

Uitrusten en bijtanken in de nacht is dan ook erg belangrijk om het overdag vol te kunnen houden. Nu, jaren later, weet ik dat er ook andere mogelijkheden zijn om rust te krijgen in je hoofd wanneer je in bed ligt. 

Algemene tips voor een goede nachtrust:

  • Regelmaat: ga op vaste tijden naar bed en sta op een vaste tijd op de volgende ochtend
  • Eet voor het slapen gaan niet meer of hooguit een lichte snack
  • Gebruik je bed niet als werkplek of activiteiten die niet in een bed thuishoren
  • Leg je beeldscherm ruim voordat het bedtijd is weg, dan maak je eerder melatonine aan om gemakkelijker in slaap te vallen

Tip: Ga je bed uit en schrijf op wat er in je opkomt. Schrijven geeft rust en ruimte in je hoofd. Denk niet na over wat je gaat schrijven maar pak gewoon pen en papier en begin. Je zult zien dat je na zo’n ‘braindump’ beter slaapt.

partner heeft kanker, slaapgebrek
Reageren is niet mogelijk.